STANDARDY OCHRONY DZIECI W HOTELU PROWADZONYM PRZEZ WOJCIECHA SWOBODĘ W RAMACH DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ POD FIRMĄ BIAŁY DOM HOTEL I RESTAURACJA Sp. z o.o.


 

SŁOWNIK:

  1. Instytucja, Jednostka, Placówka – Wojciech Swoboda prowadzący działalność gospodarczą pod firmą BIAŁY DOM HOTEL I RESTAURACJA Sp. z o.o., ul. Łukowa 10, 44-207 Rybnik, NIP: 6423244770, REGON: 525345787.

  2. Pracownik – osoba zatrudniona w Jednostce na podstawie umowy o pracę, umowy zlecenia lub umowy o dzieło, jak również stażyści, praktykanci i wolontariusze,

  3. Kierownik – osoba reprezentująca Instytucję,

  4. Ustawa o ochronie dzieci – ustawa z 28.7.2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 poz. 1606, ze zm.);

  5. Dziecko, Małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia korzystająca z usług Instytucji

  6. Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic, opiekun prawny lub rodzic zastępczy,

  7. Plan wsparcia – plan realizowany w ramach organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej małoletniemu w Instytucji,

  8. Krzywdzenie małoletniego/dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika jednostki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym poprzez jego zaniedbywanie lub zaniechanie realizacji ciążącego obowiązku,

  9. RODO – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.4.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE;

  10. Dane osobowe dziecka – to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka w rozumieniu art. 4 ust. 1 RODO,

  11. Procedury, SOM – dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” wdrożony w Instytucji,

  12. Rejestr – Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym regulowany ustawą z 13 maja 2016 roku o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304, ze zm.).

ROZDZIAŁ I

ZASADY REKRUTACJI ORAZ DZIAŁAŃ JEDNOSTKI WZGLĘDEM PRACOWNIKÓW PLACÓWKI ZAPEWNIAJĄCE OCHRONĘ MAŁOLETNICH

  1. Podstawowe zasady rekrutacji

Przed zatrudnieniem Pracownika Placówka zobowiązana jest:

  1. ustalić czy dane Pracownika znajdują się w Rejestrze,

  2. uzyskać od Pracownika zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego, w tym dane, o których mowa w pk. III ust. 2 niniejszego rozdziału, jeżeli dotyczy,

  3. poinformować Pracownika o treści Polityki Ochrony Małoletnich.

  1. Weryfikacja w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym

Kierownik Jednostki przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem danej osoby do innej działalności związanej z opieką nad Dziećmi lub w ramach której następuje kontakt z Dziećmi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby zamieszczone są w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.

Oświadczenie do celów weryfikacji osób w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym stanowi załącznik 1 do SOM.

Informacje zwrotne otrzymane z Rejestru Kierownik drukuje i składa akt osobowych Pracowników. To samo dotyczy rejestru osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15, wydała postanowienie o wpisie do rejestru. W odniesieniu do wpisu do rejestru przez Państwową Komisję do spraw wyjaśniania przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wobec małoletniego poniżej lat 15 wystarczający pozostaje wydruk strony internetowej rejestru, na którym widnieje komunikat, że dana osoba nie figuruje w rejestrze.

  1. Zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego

  1. Postępowanie w odniesieniu do obywatela Polski

Kierownik Jednostki zobowiązany jest odebrać od Pracownika zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

  1. Postępowanie w odniesieniu do osoby posiadającej obywatelstwo inne niż polskie

Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z Małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

Pod oświadczeniem, składa się dodatkowe oświadczenie o następującej treści:

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik 2 do SOM.

  1. Potwierdzenie zapoznania się przez Pracowników z treścią SOM

Wszyscy Pracownicy zobowiązani są do zapoznania się i zaakceptowania zasad określonych w SOM, co potwierdzają złożeniem pisemnego oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik 3 do SOM.

  1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Dzieckiem a Pracownikami Instytucji

Obowiązkiem wszystkich Pracowników oraz Kierownika jest dbanie o bezpieczeństwo Dzieci podczas pobytu w Instytucji.

Wobec Dzieci niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy traktują każde Dziecko z należytym szacunkiem, wspierają je w pokonywaniu trudności uwzględniając jego umiejętności rozwojowe, możliwości wynikające z niepełnosprawności oraz potrzeb edukacyjnych. Pracownicy traktują każde Dziecko równo bez względu na płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. W kontakcie z Dziećmi Pracownicy i Kierownik promują zasady „dobrego wychowania”.

Pracownik będący świadkiem jakiegokolwiek zdarzenia lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, mogącej mieć lub mającej negatywne wpływ na Dziecko (w szczególności w odniesieniu do sytuacji opisanych poniżej) zobowiązany jest poinformować o tym Opiekuna dziecka i postąpić zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji opisaną w SOM.

Pracownicy pozostają w gotowości do wyjaśnienia określonych postępowań lub sytuacji, w których uczestniczyli, a które powodują powstanie uzasadnionego podejrzenia, iż naruszają zasady określone w SOM. Należy zachować szczególną ostrożność wobec Dzieci, które doświadczyły różnych form nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania.

  1. Komunikacja pracowników budująca dobre relacje z dziećmi

Pracownik oraz Kierownik Placówki:

  1. w procesie rozwiązywania konfliktów dba o komunikację dającą Dziecku poczucie bezpieczeństwa emocjonalnego i psychospołecznego;

  2. zachowuje cierpliwość, ze spokojem i szacunkiem odnosi się do Dziecka;

  3. uważnie słucha Dziecka i stara się udzielać mu odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;

  4. okazuje zrozumienie dla trudności i problemów dziecka;

  5. każdorazowo utrzymuje profesjonalną relację z Dzieckiem, stosuje komunikację i działania wobec Dziecka dostosowane do sytuacji;

  6. traktuje Dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby;

  7. podejmuje czynności, które mają na celu dobro i interes Dziecka;

  8. nie zawstydza Dziecka, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża, a podczas wykonywania czynności, gdy w pobliżu znajduje się dziecko (np. czynności związanych ze sprzątaniem pokoju, gdzie przebywa Dziecko) zapewnia prywatność oraz gwarantuje poszanowanie godności,

  9. daje Dziecku prawo do odczuwania i mówienia o swoich emocjach;

  10. nie podnosi głosu, chyba że wynika to z sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu Dziecka;

  11. nie grozi Dziecku, nie wypowiada się z sposób uwłaczający jego godności i poczucia własnej wartości;

  12. szanuje prawo Dziecka do prywatności, a jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, w związku z koniecznością jego ochrony, wyjaśnia mu zaistniałą sytuację i powody działania;

  13. nie ujawnia drażliwych informacji o Dziecku osobom do tego nieuprawnionym.

  1. Zachowania niedozwolone wobec Małoletnich

W komunikacji z Dziećmi zabrania się:

  1. wykorzystywania wobec Dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (np.: zastraszania, gróźb);

  2. stosowania jakiejkolwiek formy przemocy psychicznej wobec Dziecka, np.: izolowania, pomijania, astygmatyzowanie dziecka z powodu jego zdrowia, osiągnięć edukacyjnych, wyglądu, orientacji seksualnej, światopoglądu czy sytuacji majątkowej, ośmieszania, poniżania, wyzywania, grożenia, wyszydzania i wyśmiewania;

  3. stosowania jakiejkolwiek przemocy fizycznej wobec Dziecka np.: zabieranie rzeczy, niszczenie rzeczy, ograniczenie swobody ruchu, bicie, popychanie, szturchanie, szczypanie, klapsy, bicie przedmiotami, wykręcanie rąk, ciągnięcie za włosy, pociąganie za uszy;

  4. umieszczania obraźliwych, ośmieszających Małoletniego rysunków, zdjęć i filmów, rozpowszechniania wszelkich nieprawdziwych, poniżających Dzieci materiałów;

  5. stosowania naruszających godność Dziecka wypowiedzi o podtekście seksualnym dotyczących np. płci, ciała, wyglądu, ubioru z podtekstem seksualnym;

  6. stosowania dyskryminujących komentarzy odnoszących się do płci;

  7. stosowania wulgarnych lub niestosownych dowcipów i żartów;

  8. publikowania prywatnych zdjęć ani innych informacji o dziecku i jego rodziny w osobistych mediach społecznościowych, bez zgody zainteresowanej strony;

  9. składania Dziecku propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;

  10. ujawniania jakichkolwiek wrażliwych informacji dotyczących Dziecka, informacji o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej, światopoglądu, religii;

  11. przyjmowania prezentów od Dziecka oraz jego opiekuna;

  12. faworyzowania Dziecka;

  13. nawiązywania z Dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych jak również składania mu propozycji o nieodpowiednim bądź mogącym być dwuznacznie zrozumianym przez Dziecko charakterze, obejmuje to także formułowanie komentarzy o charakterze seksualnym, stosowania żartów, używania gestów o seksualnym podtekście, oraz zabrania się udostępniania Małoletniemu treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę;

  14. zatajania informacji na temat możliwości występowania relacji, które charakteryzują się w szczególności zjawiskiem polegającym na zauroczeniu Dziecka przez Pracownika, bądź Pracownikiem przez Dziecko, wszelkie takie sygnały muszą być przekazywane do Kierownika w sposób gwarantujący poszanowanie godności osób zaangażowanych w sytuację.

  1. Kontakt fizyczny z Dzieckiem

W kontaktach z Dzieckiem:

  1. każdorazowo należy kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając go o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie;

  2. pracownik nie powinien angażować się w zabawy typu: łaskotanie, udawane walki, brutalne zabawy fizyczne itp.;

  3. pracownik, który ma wiedzę, iż Dziecko doznało w przeszłości krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z Dzieckiem, wykazując zrozumienie i wyczucie;

  4. podczas rozmowy indywidualnej z dzieckiem, na jego życzenie pracownik powinien zostawić uchylone drzwi, zapewnić obecność innego pracownika;

  5. w sytuacjach wymagających kontaktu fizycznego np. pomocy podczas ubierania się, rozbierania, jedzenia, mycia, korzystania z toalety czy czynności pielęgnacyjnych i higienicznych unikają innego kontaktu fizycznego z Dzieckiem niż niezbędny;

  6. w uzasadnionych przypadkach, za zgodą opiekunów prawnych dopuszczalny jest kontakt fizyczny Pracownika z Dzieckiem. Do sytuacji takich zaliczyć można pomoc Dziecku niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, spożywaniu posiłków bądź poruszaniu się po jednostce.

  7. zabrania się naruszania nietykalności osobistej Dziecka,

  8. zabrania się zachowywania się w sposób niestosowny i dwuznaczny;

  9. zabrania się dotykania Dziecka, głaskania, poklepywania w sposób poufały;

  1. Kontakt pracowników z Dziećmi poza godzinami pracy

  1. Zakazane jest zapraszanie Małoletniego do miejsca zamieszkania Pracownika oraz spotykanie się z nim poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z Dzieckiem poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych, chatroomy, nieoficjalne grupy zamknięte).

  2. Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z Dzieckiem poza godzinami pracy są: służbowy e-mail, telefon służbowy, służbowy komunikator – Opiekunowie prawni muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.

ROZDZIAŁ II

ZASADY ZARZĄDZANIA INCYDENTAMI I ZGŁOSZENIAMI O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU

  1. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie Pracowników Placówki do stosowania SOM, zasady przygotowania Pracowników do stosowania standardów oraz sposób dokumentowania tej czynności

Kierownik Placówki dokonuje przeszkolenia Pracowników w zakresie stosowania postanowień SOM. Szkolenie obejmuje w szczególności zapoznanie Pracowników z zasadami oraz formą dokonywania zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu, a także sposobem postępowania w takich sytuacjach.

Szkolenie obejmuje także zapoznanie osób odpowiedzialnych za przyjmowanie zgłoszeń z procedurą z tym związaną.

Z przeprowadzonego szkolenia sporządzone zostanie zaświadczenie o jego odbyciu podpisane przez Kierownika oraz przeszkolonych Pracowników.

  1. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu i udzielenie mu wsparcia w Instytucji jest:

  1. ……………………………………………………. – stanowisko ……………………., adres mailowy: …………………………………, nr tel.: ……………………………...;

  2. …………………………………………………… - stanowisko ………………………, adres mailowy: …………………………………., nr tel.: …………………………… .

W przypadku zagrożenia życia lub zdrowia Dziecka zawiadomienie o przemocy należy złożyć dowolnemu Pracownikowi Placówki.

Osoba, która otrzyma informacje o zdarzeniu zagrażającemu Dziecku zachowuje je w bezwzględnej tajemnicy i przekazuje je jedynie osobie odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń.

Zgłoszenia o zdarzeniu zagrażającemu Małoletniemu może dokonywać każdy.

Jeżeli zgłoszenie dotyczy osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń informację o zdarzeniu zagrażającemu Małoletniemu należy przekazać Kierownikowi.

  1. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

Zgłoszenia można dokonać w następujący sposób:

  1. osobiście do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń;

  2. telefonicznie do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń;

  3. mailowo do osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń.

Dokumentacja dotycząca zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru Małoletniego jest prowadzona oraz przechowywana przez osobę odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń do czasu zakończenia sprawy, w Placówce, przy jednoczesnym zapewnieniu braku dostępu do niej przez osoby nieuprawnione.

Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu Małoletniego

Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń podejmuje interwencję niezwłocznie po otrzymaniu informacji o krzywdzeniu Małoletniego lub o podejrzeniu krzywdzenia Małoletniego oraz wzywa Opiekunów Dziecka.

Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń sporządza kartę interwencji do każdego zgłoszenia krzywdzenia Małoletniego, której wzór stanowi załącznik 4 do SOM.

Na podstawie zebranych informacji osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń tworzy plan wsparcia zgodnie z załącznikiem 5 do SOM, który określa zakres danych i informacji niezbędnych do stworzenia i monitorowania funkcjonowania planu wsparcia.

Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń może w przypadku braku możliwości pozyskania wszelkich niezbędnych informacji dla opracowania rzetelnego planu wsparcia lub jeśli uzasadnia to interes Dziecka i jego dobro, w szczególności w przypadkach bardziej skomplikowanych, dotyczących podejrzenia wykorzystywania seksualnego Dziecka lub podejrzenia znęcania się fizycznego i/lub psychicznego nad Dzieckiem, powołać zespół interwencyjny. Skład zespołu interwencyjnego tworzy w szczególności: Kierownik, Pracownicy mający wiedzę, na temat sytuacji, w jakiej znajduje się Dziecko, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń. W przypadku, gdy fakt podejrzenia krzywdzenia zgłosił którykolwiek z Opiekunów prawnych, powołanie zespołu interwencyjnego jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa Opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji.

Plan wsparcia jest przedstawiany Opiekunom prawnym Dziecka z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili Opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować zgłaszających na piśmie.

Wszyscy Pracownicy, którzy podjęli informację o krzywdzeniu Dziecka są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając przekazywanie informacji uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

  1. Zasady ustalania Planu wsparcia Dziecka po ujawnieniu wyrządzenia mu krzywdy

  1. Plan wsparcia Dziecka po ujawnieniu krzywdzenia opracowuje zespół interwencyjny.

  2. Plan wsparcia powinien być rozpisany w sposób jasny, konkretny i wykonalny.

  3. Plan wsparcia nie powinien być rozpisany w sposób ogólny np. ustanie przemocy, wyjście z alkoholizmu sprawcy przemocy, poprawa sytuacji rodziny.

  4. Plan wsparcia powinien określać jakie inne organizacje i podmioty należy zaangażować w pomoc Małoletniemu.

  5. Plan powinien być mierzalny tj. pozwalać na weryfikuję czy cel lub poszczególne etapy zostały osiągnięte.

  6. Plan wsparcia powinien zostać przedstawiony opiekunom Małoletniego chyba, że to oni są wskazani jako sprawcy krzywdzenia, w takiej sytuacji plan przedstawiony jest wskazanej osobie przez sąd rodzinny.

ROZDZIAŁ III

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA SKŁADANIE ZAWIADOMIEŃ O PODEJRZENIU POPEŁNIENIA PRZESTĘPSTWA NA SZKODĘ MAŁOLETNIEGO, ZAWIADAMIANIE SĄDU OPIEKUŃCZEGO ORAZ W PRZYPADKU INSTYTUCJI, KTÓRE POSIADAJĄ TAKIE UPRAWNIENIA

  1. Zgłaszanie incydentów z udziałem Dzieci

Pracownicy oraz Kierownik Placówki dokonują zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (Prokuratury/Policji Sądu rodzinnego, Ośrodka pomocy społecznej – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji).

Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych wyżej.

Zasady i sposób udostępniania SOM opiekunom prawnym oraz Małoletnim do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

Standardy Ochrony Dzieci są jawne dla Opiekunów dzieci, Małoletnich oraz Pracowników. Widnieją one zarówno na stronie internetowej Placówki pod adresem www………………….pl oraz bezpośrednio w Instytucji.

O powyższym Opiekun dziecka oraz Dziecko (o ile jego wiek na to pozwala) są każdorazowo informowani przy podejmowaniu pierwszej czynności w Placówce.

  1. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

  1. Bezpieczeństwo online

Pracownicy powinni zwracać szczególną uwagę na fakt, iż ich aktywność realizowana w sieci Internetu może być rozpoznawalną przez Dzieci, w związku z powyższym powinni w sposób odpowiedzialny manifestować swoje zaangażowanie w określone tematy, działalności, problemy, czy dyskusje w Internecie. Świadomość tego, że również równolegle dzieci mogą być obserwatorami, czy uczestnikami takich działalności, tematów, dyskusji, powinna prowadzić pracownika do dokonywania indywidualnej oceny w zakresie poprawności swojego zachowania. Pracownicy powinni zachować rozwagę i odpowiedzialnie wrażać swój aprobatę/dezaprobatę w mediach społecznościowych w odniesieniu do określonych treści, publikacji, stron, użytkowników, powinni także mieć świadomość rodzajów i funkcjonalności określonych aplikacji, gdzie sam fakt korzystania z nich może być negatywnie oceniony przez osoby trzecie.

Nie zaleca się nawiązywać kontaktów z Dziećmi poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych z wykorzystaniem prywatnych kont Pracowników.

Podczas przebywania z Dziećmi Pracownicy powinni powstrzymać się od korzystania z prywatnych telefonów i innych urządzeń.

  1. Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet

Jednostka nie umożliwia korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet Dzieciom oraz pacjentom Placówki.

Pracownikom jednostki korzystającym z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet zabrania się z korzystania z tych urządzeń na potrzeby prywatne, w szczególności poprzez udostępnianie jakichkolwiek treści Dzieciom oraz innym Pacjentom Placówki.

Jednostka zapewnia, aby urządzenia elektroniczne z dostępem do sieci zawierały aktualne, pochodzące z legalnych źródeł oprogramowania oraz aktywne zabezpieczenia antywirusowe.

  1. Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

Placówka zapewnia ochronę dzieci przed treściami szkodliwymi oraz zagrożeniami sieci Internetu i utrwalonymi w innej formie poprzez umożliwienie zgłoszenia każdego incydentu w powyższym zakresie Pracownikom Placówki.

Po powzięciu ww. informacji Pracownik Placówki zobowiązuje się dokonać indywidualnej oceny, czy zgłoszone wobec Dziecka zachowania w sieci może oddziaływać na nie negatywnie. W przypadku stwierdzenia istnienia zagrożenia zdrowia lub życia Dziecka Pracownik zobowiązany jest do niezwłocznego poinformowania o tym fakcie odpowiednie organy (w szczególności Policję oraz Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej). W każdym razie po powzięciu jakichkolwiek niepokojących informacji w zakresie naruszenia dobra dziecka w powyższym zakresie Pracownik zobowiązany jest do poinformowania o tym Opiekuna dziecka.

  1. Zasady ochrony wizerunku dziecka

Jednostka, uznając prawo Dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku Dziecka.

Pracownikowi nie wolno umożliwiać osobom trzecim utrwalania wizerunku Dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Instytucji bez pisemnej zgody Opiekuna dziecka. W celu uzyskania zgody Pracownik może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody.

Jeżeli wizerunek Dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda Opiekuna dziecka na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana, co wynika z art. 81 ust. 2 pkt. 2 ustawy z 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 2509).

Upublicznienie przez Pracownika wizerunku Dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody Opiekuna dziecka. Pisemna zgoda powinna zawierać informację gdzie będzie umieszczony wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany. Cel i sposób przetwarzania oraz inne informacje dotyczące wizerunku jako danych osobowych wskazane są w treści zgody.

Treść zgody stanowi załącznik nr 6 SOM.

  1. Zasady ochrony danych osobowych Małoletnich

Jednostka respektuje przepisy rozporządzenia RODO przygotowując i wdrażając Politykę Bezpieczeństwa, w której szczegółowo określono sposób przewarzania danych osobowych, w tym Dzieci.

Treść obowiązku informacyjnego przekazywanego Dzieciom i ich Opiekunom prawnym stanowi załącznik nr 7 SOM.

  1. Zasady przeglądu i aktualizacji SOM

Kierownik przynajmniej raz na dwa lata dokonuje szczegółowego przeglądu SOM pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz dostosowania do aktualnych potrzeb.

W razie potrzeby Kierownik na bieżąco aktualizuje SOM w celu jego dostosowania do obowiązujących norm oraz warunków.

Przepisy końcowe

Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

Wykaz załączników

  1. Załącznik 1 – Oświadczenie do celów weryfikacji osób w rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym

  2. Załącznik 2 – Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich

  3. Załącznik 3 – Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich

  4. Załącznik 4 – Karta Interwencji

  5. Załącznik 5 – Plan wsparcia

  6. Załącznik 6 – Zgoda na wykorzystanie wizerunku

  7. Załącznik 7 – Obowiązek Informacyjny dla dzieci

…………………………

Podpis Kierownika


 


 


 


 


 


 

Załącznik 1 do SOM

Rybnik, dnia ………………..

Wojciech Swoboda

BIAŁY DOM

HOTEL I RESTAURACJA Sp. z o.o.

ul. Łukowa 10

44-207 Rybnik

 

OŚWIADCZENIE DO CELÓW WERYFIKACJI OSÓB W REJESTRZE

SPRAWCÓW PRZESTĘPSTW NA TLE SEKSUALNYM

 

Dane osobowe niezbędne do weryfikacji w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym:

Numer PESEL: ………………………………………………………………

Pierwsze imię:………………………………………………………………

Nazwisko:………………………………………………………………

Nazwisko rodowe:………………………………………………………………

Imię ojca:………………………………………………………………

Imię matki:………………………………………………………………

Data urodzenia:………………………………………………………………

Oświadczam, że ww. dane osobowe są aktualne. Przyjmuję do wiadomości, że jestem zobowiązany do poinformowania Kierownika o zmianie danych osobowych. Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

……………………………………………………

(data, czytelny podpis)

Oświadczam, iż zapoznałem/am się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych.


 

……………………………………………………

(data, czytelny podpis)


 

Załącznik 2 do SOM

Rybnik, dnia ………………..

Wojciech Swoboda

BIAŁY DOM

HOTEL I RESTAURACJA Sp z o.o.

ul. Łukowa 10

44-207 Rybnik

OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI I ZOBOWIĄZANIU DO

PRZESTRZEGANIA PODSTAWOWYCH ZASAD OCHRONY MAŁOLETNICH


 

Ja niżej podpisany/a ……………(imię i nazwisko), nr PESEL ……………………… oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.

Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony małoletnich obowiązującymi w Instytucji i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.


 

……………………………………………………

(data, czytelny podpis)


 


 


 


 


 


 


 


 

Załącznik 3 do SOM

Rybnik, dnia ………………..


 

Wojciech Swoboda

BIAŁY DOM

HOTEL I RESTAURACJA Sp z o.o.

ul. Łukowa 10

44-207 Rybnik

OŚWIADCZENIE PRACOWNIKA/ZLECENIOBIORCY O ZAPOZNANIU SIĘ ZE STANDARDAMI

OCHRONY MAŁOLETNICH


 

Ja niżej podpisany/a ……………………………………………(imię i nazwisko) oświadczam, że w dniu ………… zapoznałem się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w Instytucji oraz zobowiązuję się do ich przestrzegania w szczególności do raportowania informacji na temat zdarzeń i działań niezgodnych z ich treścią.


 


 

……………........................................

(data, czytelny podpis)


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Załącznik 4 do SOM

KARTA INTERWENCJI

Imię i nazwisko małoletniego

 

Data sporządzenia karty interwencji

 

Data sporządzenia karty interwencji

 

Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)

 

Osoba zawiadamiająca o 

podejrzeniu krzywdzenia

(imię i nazwisko, stanowisko lub pokrewieństwo)

 

Przeprowadzone rozmowy z opiekunami małoletniego

Data i miejsce

Opis

 

 

 

 

 

Forma podjętej interwencji

 

Nazwa organu, do którego

zgłoszono interwencję i data interwencji

 

Wyniki interwencji: działania organów / działania podjęte przez rodziców, jeśli jednostka posiada stosowne informacje

 

Data i organ

podejmujący interwencję

 

Opis

 

 

 

Uwagi i podsumowanie

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Załącznik 5 do SOM

 

PLAN WSPARCIA

Tytuł z jakiego opracowany został Plan wsparcia

 

Data sporządzenia Planu wsparcia

 

Imię i nazwisko małoletniego

 

Imiona i nazwiska członków zespołu sporządzającego Plan wsparcia

 

Diagnoza sytuacji małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia


 

 

Cel wsparcia małoletniego


 

 

Zakres wsparcia udzielanego przez jednostkę i współpracy z podmiotami zewnętrznymi


 

 

Zakres, wymiar godzin, okres wsparcia udzielonego dziecku


 

 

Formy wsparcia krzywdzonego dziecka


 

 

Metody wsparcia krzywdzonego dziecka


 

Podpisy członków zespołu sporządzającego Plan wsparcia:

.……………………………………..

……………………………………..

…………………………………….


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

Załącznik nr 6


 

ZGODY NA MOŻLIWOŚĆ KORZYSTANIA Z WIZERUNKU DZIECKA

ZGODA NA PRZETWARZANIE DANYCH

Działając w imieniu mojego małoletniego dziecka, wyrażam zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych przez Instytucję w celach marketingowych, w tym również w postaci wykonania zdjęć z jego wizerunkiem i udostępnianie ich na stronie internetowej, profilu społecznościowym Facebook czy Instagram należącymi do Administratora danych

Podanie danych jest dobrowolne. Podstawą przetwarzania danych jest zgoda (art. 6 ust. 1 lit. a RODO).

Zostałem/am pouczony/a przez Administratora danych o możliwości wycofania zgody w dowolnym momencie. Po odwołaniu zgody dane osobowe mojego dziecka będą przetwarzane przez okres przedawnienia roszczeń przysługujących Administratorowi danych i w stosunku do niego.

W imieniu mojego małoletniego dziecka mam prawo żądania od Administratora danych dostępu do jego danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.

U Administratora działa Inspektor Ochrony Danych Osobowych, z którym należy kontaktować się pod mailem: …………………..


 

………………………………………………………..

/data i podpis/


 


 


 


 


 


 

ZGODA NA ROZPOWSZECHNIANIE WIZERUNKU

Działając w imieniu mojego małoletniego dziecka, w oparciu o art. 81 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, niniejszym wyrażam zgodę na wykonanie podczas zajęć organizowanych przez Placówkę zdjęć z jego wizerunkiem oraz na wielokrotne nieograniczone w czasie rozpowszechnianie tych lub uzyskanych przeze mnie zdjęć. Wizerunek, o którym mowa, będzie wykorzystywany wyłącznie w celach promocyjnych Instytucji, w szczególności zdjęcia zamieszczane będą na stronie internetowej, profilu społecznościowym Facebook czy Instagram.


 

Zgoda na rozpowszechnianie obejmuje także inne wykorzystanie, utrwalanie, obróbkę, przetwarzanie, przekaz i powielanie wykonanych zdjęć z wizerunkiem Dziecka na wszystkich znanych polach ekspozycji, w tym określonych w art. 50 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wyłącznie w celu związanym z promocją i działalnością Instytucji.


 

………………………………………………………..

/data i podpis/


 

ZGODA MARKETINGOWA


Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Administratora danych, tj. Instytucję moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez Placówkę za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zostałem pouczony przez Administratora danych, że obowiązek informacyjny przewidziany w art. 13 RODO został przez niego wypełniony w zakładce Polityka prywatności.


 

………………………………………………………..

/data i podpis/


 


 

Załącznik nr 7

POLITYKA PRYWATNOŚCI

Niniejsza Polityka Prywatności stanowi wypełnienie obowiązku informacyjnego nałożonego mocą art. 13 oraz art. 14 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27.04.2016 roku, zwanego dalej RODO.


 

Podstawowe objaśnienia:

Administrator danych

Wojciech Swoboda

BIAŁY DOM HOTEL I RESTAURACJA Sp. z o.o.

ul. Łukowa 10

44-207 Rybnik

Dziecko

Każda osoba do ukończenia 18 roku życia korzystająca z usług Instytucji,

Przedstawiciel ustawowy

Osoba fizyczna, która działa w imieniu Dziecka.


 

Inspektor Ochrony Danych Osobowych

Administrator Danych powołał Inspektora Ochrony Danych Osobowych, z którym można się skontaktować w sprawach ochrony i realizacji swoich praw w zakresie danych osobowych. Mail kontaktowy do Inspektora Ochrony Danych Osobowych: …………………….

Podstawa przetwarzania danych osobowych

  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) z dnia 27.04.2016 roku, zwane dalej RODO;

  2. Ustawa z dnia 29.08. 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r. poz. 800), zwana dalej Ordynacją:

  3. Ustawa z dnia 11.06.2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221), zwana dalej VAT.


 

Sposób przetwarzania danych

W imieniu i na rzecz Dziecka działa przynajmniej jego jeden Przedstawiciel ustawowy. W celu wykonania usługi obligatoryjnie podaje się następujące dane:

  1. Imiona i nazwiska Dziecka;

  2. Datę (wiek) Dziecka;

  3. Numer PESEL Dziecka;

  4. Adres zamieszkania Dziecka,

  5. Adres do korespondencji Dziecka;

  6. Dane dotyczące zdrowia Dziecka;

  7. Imiona i nazwiska Przedstawicieli ustawowych;

  8. Adres zamieszkania Przedstawicieli ustawowych;

  9. Adres do korespondencji Przedstawicieli ustawowych;

  10. Dane kontaktowe (nr telefonu lub adres mailowy) Przedstawicieli ustawowych.


 

Opiekun prawny może udzielić dobrowolnej zgody na wykorzystywanie wizerunku Dziecka w celu promocji placówki Administratora. Zdjęcia z wizerunkiem Dziecka są umieszczane na stronie internetowej, profilu Facebook czy Instagram należącymi do Administratora.


 

Opiekun prawny może udzielić dobrowolnej zgody na przekazywanie danych Dziecka innym podmiotom w związku ze świadczeniem usług przez Placówkę.


 

Dane Dziecka przetwarzane są od momentu podjęcia pierwszego kontaktu z Administratorem – zarówno w formie bezpośredniej w siedzibie Administratora, jak również w formie telefonicznej lub mailowej.


 

Na terenie Administratora znajduje się monitoring wizyjny mający zapewnić bezpieczeństwa oraz ochrony mienia Administratora. Przy wejściu do budynku znajdują się informacje dotyczące właśnie zbierania danych osobowych osób wchodzących do budynku w postaci ich wizerunku.


 

Cel przetwarzania danych osobowych

  1. Wykonanie przedmiotu umowy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO);

  2. Przechowywanie dokumentacji podatkowej i rachunkowej w związku wystawioną fakturą (art. 6 ust. 1 lit. c RODO oraz art. art. 86 § 1 w zw. z art. 70 Ordynacji oraz art. 111 w zw. z art. 112 VAT);

  3. Dochodzenie przez Administratora ewentualnych roszczeń z tytułu nawiązanej z Dzieckiem lub jego Opiekunem prawnym współpracy (art. 6 ust. 1 lit. b RODO oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO jako prawnie uzasadniony interes Administratora, którym jest dochodzenie jego roszczeń i obrona jego praw);

  4. Zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony mienia (art. 6 ust. 1 lit. f RODO jako prawnie uzasadniony interes Administratora, którym jest ochrona miejsca pracy i mienia, jak również dochodzenie ewentualnych roszczeń z tego tytułu);

  5. Prowadzenie działalności marketingowej (art. 6 ust. 1 lit. b RODO oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO jako prawnie uzasadniony interes Administratora, którym jest dochodzenie jego roszczeń i obrona jego praw).


 

Przekazywanie danych osobowych

Dane osobowe Dzieci i Przedstawicieli ustawowych mogą być przekazywane:

  1. Podmiotom zajmującym się obsługą prawną u Administratora;

  2. Podmiotom zajmującym się obsługą informatyczną u Administratora;

  3. Podmiotom udzielającym świadczeń w Instytucji,

  4. Kontrahentom Administratora,


 

Dobrowolność podania danych osobowych

Przedstawiciel ustawowy zgłaszając chęć skorzystania przez Dziecko z usług Administratora wyraża dobrowolną zgodę na przetwarzanie jego danych osobowych. Bez podania wymaganych danych osobowych (imię i nazwisko, dane kontaktowe) nie jest możliwe nawiązanie stosunku zobowiązaniowego. Jeżeli Przedstawiciel ustawowy będzie chciał cofnąć zgodę na przetwarzanie danych to Administrator uzna to za chęć rozwiązania stosunku zobowiązaniowego łączącego Strony.


 

Okres przechowywania danych

Dane Dziecka i Przedstawiciela ustawowego są przechowywane tak długo jak wykonywana jest umowa. Nadto dane osobowe Dziecka i Przedstawiciela ustawowego będą przetwarzane przez okres przedawnienia roszczeń wynikających z zawartej z Administratorem umowy zgodnie z przepisami prawa.


 

Dane Dziecka i Przedstawiciela ustawowego są przetwarzane przez okres przedawnienia roszczeń wynikających z zawartej z Administratorem umowy zgodnie z przepisami prawa.


 

Dane Dziecka i Przedstawiciela ustawowego przetwarzane w związku z wyrażoną zgodą na wykorzystanie wizerunku Dziecka są przetwarzane aż do czasu wycofania zgody.

Dane Dziecka przetwarzane na potrzeby marketingowe przetwarzane są do czasu cofnięcia zgody przez Przedstawiciela ustawowego.

Dane osobowe przetwarzane w związku z monitoringiem będą przetwarzane w zależności od detekcji i natężenia ruchu na obiekcie (od 3 tygodni do 3 m-c-y). Po upływie w/w dat dane będą usuwane automatycznie. Administrator zastrzega, że w przypadku zaistnienia zdarzenia, powodującego szkodę w mieniu Administratora lub wywołującego szkodę u innej osoby, Administrator sporządzi kopię nagrania dla celów dowodowych i dopiero po rozwiązaniu danej sprawy nagranie z wizerunkiem danej osoby ulegnie zniszczeniu

Wszelkie dane przetwarzane na potrzeby rachunkowości oraz ze względów podatkowych przetwarzane będą przez 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Prawa osoby, której dane są przetwarzane

Dziecko i Przedstawiciel ustawowy mają prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przeniesienia. Skorzystanie przez niego z jednego z praw wskazanych powyżej polega na złożeniu pisemnego oświadczenia woli o odpowiedniej treści przesłanego na adres Administratora. Nadto ma on prawo wniesienia skargi do organu nadzorującego przestrzeganie przepisów ochrony danych osobowych.

Kontakt

W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych należy kontaktować się pod adresem mailowym: rodo@bialydom.com.pl